ততত্ত্বষিসণাঃ ক্ষিপ্ৰং দশগ্রীববৈষিণঃ ।
ভরতং রাজশার্দুপমিত্যুচুঃ সঙ্গতা বচঃ ১
কুলে জাত মহাপ্রাজ্ঞ মহারত মহাযশঃ ।
গ্রাহ্যং রামস্য বাক্যং তে পিতরং যদ্যবেক্ষনের ২
সদাनृগমিমং রামং বয়মিচ্ছামহে পিতৃঃ।
অনুগত্বাচ্ছ কৈকব্যাঃ স্বর্গং দশরথো গতঃ ৩
এতাবদুরা বচনং গন্ধবাঃ সময়ঃ ।।
রাজর্ষয়শ্চৈব তথা সর্বে বাং বাং গতিং গতাঃ ৪
হলাদিতনে বাকোন শুশুতে শুভদর্শনঃ ।
রামঃ সংস্কৃষ্টবচনসত্বানুহীনতায়া ৫
জংগাত্র ভরতঃ স বাচা সজ্জমানয়া।
কৃতাঞ্জলিদিং বাক্যং রাঘবং পুনরবীঃ ৬
রাম ধর্মমিমং প্রেক্ষ্য কুলধর্মানুসন্ধতম্ ।
কতুমহঁসি কাকুৎস্থ মম মাতুন্ড যাচনাঃ ৭
রক্ষিতুং সুমহদ্ রাজ্যমহমেকস্তু নোৎসহে।
পৌর-জানপদাংশ্চাপি 'রক্তান রঞ্জয়িতুং তদার ৮
জ্ঞাতয়স্টাপি যোধাপ্ত মিত্রাণি সুহূদষ্ট নয়।
তামের হি প্রতীক্ষন্তে পানামিব কর্মকাঃ। ৯
ইদং রাজ্যং মহাপ্রাজ্ঞ স্থাপর প্রতিপদ্য হি।
শক্তিমান্ সহি কাকুৎস্ব লোকসা পরিপালনের ১০
এবমুক্তাপত ভ্রাতুঃ পাদয়োর্ডরতস্তদা।
ভূশং সম্প্রার্থয়ামাস রাখবেইভিপ্রিয়ং বদনঃ ১১
তমঞ্চে ভ্রাতরং কৃত্বা রামো বচনমব্রবীৎ।
শ্যামং নলিনপত্রাক্ষর মতহংসম্বরঃ স্বঃ ১২
অমাত্যেশ্চ সুহূশ্চি বুদ্ধিমষ্টি মন্ত্রিভিঃ ।
সর্বকার্যাণি সন্ধা মহাস্তাপি হি কারাঃ ১৩
লক্ষ্মীশ্চন্দ্রাদপেয়াদ বা হিমবান্ বা হিমং ত্যজেৎ।
অতীয়াৎ সাগরো বেলাং ন প্রতিজ্ঞামহং পিতৃঃ ১৪
এবং বাণং ভরতঃ কৌসল্যাসুতবীৎ।
তেজসাদিত্যসঙ্কাশং প্রতিপচ্ছন্দ্ৰদৰ্শনম্। ১৫
অধিরোহার্য্য পাদাভ্যাং পাদুকে হেমভূষিতে।
এতে হি সর্বলোকস্য যোগক্ষেমং বিধাস্যতঃ ১৬
সোঽধিরূহ্য নৱব্যাঘ্রঃ পাদুকে ব্যবমুচ্য চ।
প্রাযচ্ছত সুমহাতেজা ভরতায় মহাত্মনের ১৭
স পাদুকে সম্প্রণম্য রামং বচনমব্রবীৎ।
চতুর্দশ হি বর্ষাণি জটাচীরধরো হাহ। ১৮
ফলমূলানো বীর ভবেয়ং রঘুনন্দন।
তবাগমনমাকাঙ্ক্ষন বসন বৈ নগরাদ বহিঃ ১৯
তব পাদুকয়োর্নস্য রাজ্যতন্ত্রং পরন্তপ।
চতুর্দশে হি সম্পূর্ণে বর্ষেহহনি রঘুত্তমঃ ২০
ন প্রক্ষ্যামি যদি তাং তু প্রবক্ষ্যামি হুতাশনম্।
তথেতি চ প্রতিজ্ঞায় তং পরিযুজ্য সাদরঃ ২১
শত্রুমুখ পরিষ্য বচনং চেৰী।
মাতরং রক্ষ কৈকেয়ীং মা রোধং কুরু তাং প্রতি ২২
ময়া চ সীতয়া চৈব শস্তোংসি রঘুনন্দন।
ইতাত্ত্বাশুপরীতাক্ষো ভ্রাতরং বিসস হয় ২৩
স পাদুকে তে ভরতঃ স্বত মহোজ্বলে সম্পরিগৃহ্য ধর্মবি
প্রদক্ষিণং চৈব চকার রাঘবং চকার চৈবোত্তমনাগমূর্ধনিঃ ২৪
Oভূমিকা
'পাদুকাগ্রহণম' বাল্মীকি রচিত রামায়ণের অযোধ্যাকাণ্ডের শতোত্তর দ্বাদশ (১১২) অধ্যায়ের অন্তর্গত। রাজা দশরথের মৃত্যুর পর কৈকেয়ীপুত্র ভরত মাতুলালয় থেকে অযোধ্যায় ফিরে এলেন। এসে শুনলেন তাঁর মা তাঁকে রাজা করার জন্য রামচন্দ্রকে বনবাসে পাঠিয়েছেন এবং শ্রীরামচন্দ্রের শোকে রাজা দশরথের মৃত্যু হয়েছে। ভরত মায়ের এই কুকীর্তির জন্য অত্যন্ত লজ্জিত হলেন। তিনি শ্রীরামচন্দ্রের নিকট ছুটে এলেন এবং তাঁকে অযোধ্যায় ফিরিয়ে আনতে বিশেষ চেষ্টা করলেন। রামচন্দ্র ভরতের অনুরোধ প্রত্যাখ্যান করলেন। কারণ তিনি পিতৃসত্য পালনের জন্য বনে এসেছেন। পরিশেষে ভরত রামচন্দ্রের পাদুকাযুগল মস্তকে বহন করে ফিরে এলেন অযোধ্যায়।
শব্দার্থ : রাজ্যঃ- রাজর্ষিগণ। রাঘবম্ রামচন্দ্রকে। প্রেক্ষা দেখে। কর্ষকাঃ- কৃষকগণ। কাকুৎস্থা-
রামচন্দ্র। সম্প্রণমা— প্রণাম করে। পরিযুজ্য- আলিকান করে।
সন্ধিবিচ্ছেদ । যদ্যবেক্ষসে যদি + অবেক্ষসে। এভাবদুত্ত্বা- এতাবৎ উত্ত্বা। হাহম্ = হি + অহম্। পুনব্রবীৎ = পুনঃ + অব্রবীৎ। প্রতিপক্ষ প্রদর্শনম্ = প্রতিপৎ + চন্দ্রদর্শনম্। রত্তম = রঘু + উত্তম। কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় : ক্ষিপ্রং- ক্রিয়াবিশেষণে ২য়া। অনুনয়াৎ- হেতুর্থে ৫মী। পৌরজানপদান- কর্মে ২য়া কামাৎ, লোভাৎ- হেতুর্থে ৫মী। মনসি- অধিকরণে ৭মী। ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয়। মহাপ্রাজ্ঞ :- মহতী প্রজ্ঞা যস্য সঃ (বহুব্রীহিঃ)। রাজধয়ঃ- রাজা চাসৌ ঋষিশ্চেতি
(কর্মধারয়ঃ), ১ মার বহুবচন। কৌসল্যাসুতম- কৌসল্যায়াঃ সুতঃ (খষ্ঠী তৎপুরুষঃ), তম।
ব্যুৎপত্তি নির্ণয় প্রাজ্ঞঃ = মা + অণু। প্রেক্ষ্য ঈ + লাপ। শক্তিমান্ = শক্তি + মতুপ, ১মার
একবচন। বুৰাগঃ = √ + শানচ্। পরস্তপঃ = পর তিনি + চ্
উবাচ চ মহাতেজাঃ সুগ্রীবং রাঘবানুজঃ।
অভিষেকায় রামস্য নুতানাাপের প্রতো ॥ ১
সৌবর্ণান্ ৰানৱেন্দ্ৰাণাং চতুর্ণাং চতুরো ঘটান।
দৌ ক্ষিপ্রংস সুগ্রীবা সর্বরত্নবিভূষিতাম্ ॥২
যথা প্রত্যুষসময়ে চতুর্ণাং সাগরাসা। পূর্ণৈবটে।
প্রতীক্ষঞ্চং তথা কুরুতে বানরাঃ ॥৩
এবমুক্তা মহাত্মানো বানরা বারগোপমা।
উৎপেতুর্গগনং শীঘ্রং গরুড়া ইব শীঘ্রগাঃ ৪
জাম্ববাংশ্চ হনুমাংশ্চ বেগদর্শী বানরঃ।
ঋষভশ্চৈব কলসান জলপূর্ণানথানয়ন ॥ ৫
অভিষেকায় রামস্য শত্রুঘ্নঃ নচিৰো সহ।
পুরোহিতায় শ্রেষ্ঠায় সুহূত্যপ্ত ন্যবেদয়ৎ । ৬
ততঃ স প্রযতো বৃদ্ধো বসিষ্ঠো ব্ৰাহ্মণৈঃ সহ ।
রাম রত্নময়ে পীঠে সঙ্গীত সংন্যবেশয়ৎ ॥ ৭
বসিটো ৰামদেবশ্চ জাবালিরথ কাশ্যপঃ।
কাত্যায়নঃ সুযশ্চ গৌতমো বিজয়স্তথা ৮
অভাষিনুরব্যাঘ্রং প্রসন্নেন সুগন্ধিনা।
সলিলেন সহস্রাক্ষং বসবো বাসবং যথা ॥ ৯
ঋত্বিগতিব্ৰাহ্মণৈঃ পূর্বং কন্যাডিমন্ত্রিভিতথা।
যোবৈশ্চৈবাভাষিধ্বংসেস্ত সম্প্ৰষ্টেঃ সনৈগমৈঃ ॥১০
সর্বৌষধিরসৈশ্চাপি দৈবতৈনভসি স্থিতঃ।
চতুর্তিলোকপালৈশ্চ সর্বৈদেবৈষ্ট সঞ্চাতৈঃ ॥ ১১
ব্রহ্মণা নির্মিতং পূর্বং কিরীটং রত্নশোভিত।
অভিষিকঃ পুৱা যেন মনুস্তং দীপ্ততেজসমূ॥ ১২
তস্যাঙ্কবারে রাজানঃ ক্রমাদৃ যেনাভিষেচিতাঃ।
সভায়াং হেমকুণ্ডায়াং, শোষিতায়াং মহাধনৈঃ ॥১৩
রত্নেনানাবিযৈশ্চৈব বিচিত্রায়াং সুশোভনৈ।
নানারত্নময়ে পীঠে কল্পয়িতা যথাবিধি ॥
১৪ কিরীটেন ততঃ পশ্চাদ বসিষ্ঠেন মহাত্মনা।
ঋত্বিগতির্ভূগগৈণ্ডৈর সমযোক্ষাতে রাখবা ৷
১৫ ছং তস্য চ অগ্রাহ শত্রুরা পাণ্ডুরং শুভম্ ।
শ্বেতঞ্চ বালবাজনং সুগ্রীবো বানরেশ্বরঃ ॥ ১৬
অপরং চন্দ্রসঙ্কাশং রাক্ষসেন্দ্রো বিভীষণঃ।
মালাং জ্বলন্তীং বপুষা কাঞ্চনীং শতপুষ্করাম্ ॥ ১৭
রাঘবায় সদৌ বায়ুবাসবেন প্রচোদিতঃ ।
সর্বরত্নসমাযুক্তং মণিভিস্ট বিভূষিতম্ ॥ ১৮
মুক্তাহারং নরেন্দ্রায় সদৌ শরচোদিতঃ।
প্রজগুদেবগন্ধা নমৃতু্যাসরোগণাঃ । ১৯
অভিষেকে তদহস্য তদা রামস্য ধীমতঃ।
ভূমিঃ শস্যবর্তী চৈব ফলবন্তশ্চ পাদপাঃ ॥ ২০
গন্ধবন্তি চ পুষ্পাণি বস্তুৰু ৰাখবোৎসবে।
সহস্রশতমশ্বানাং যেনূনাঞ্চ গৰাহ তথা ॥ ২১
'রামচন্দ্রস্য রাজ্যাভিষেকঃ আদিকবি বাল্মীকি রচিত রামায়ণের যুদ্ধকাণ্ডের শতোত্তর অষ্টাবিংশ (১২৮) অধ্যায় থেকে উদ্ধৃত। রাবণ বধের পর শ্রীরামচন্দ্র সীতা উদ্ধার করে ফিরে এলেন জন্মভূমি অযোধ্যায়। তারপর অভিষিক্ত হলেন অযোধ্যার রাজসিংহাসনে। মহাকবি বাল্মীকি এই অভিষেকের মনোজ্ঞ বর্ণনা দিয়েছেন উদ্ধৃত কাব্যাংশে।
শব্দার্থ: আজ্ঞাপয় আদেশ করুন। ক্ষিং শীঘ্র ন্যবেদরৎ- নিবেদন করলেন। সংন্যবেশয়ৎ- বসালেন।
ননুতঃ নেচেছিল। অসরোগণাঃ- অপসরাগণ।
সন্ধিবিচ্ছেদ বানরেন্দ্রাণাং = বানর + ইন্দ্রাণাং। এরমুক্তা = এবম্ + উক্তা। বিজয়স্তথা = বিজয়ঃ + তথ্য। কন্যাভির্মন্ত্রিভিতথা = কন্যাভিঃ + মন্ত্রিভিঃ + তথা ননুতাপসরোগনাঃ = নমৃতঃ + 5 + অনুসরঃ + গ কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় : অভিষেকায় তাদর্ঘ্যে চতুর্থী। পীঠে- অধিকরণে সপ্তমী। সর্বৌষধিভিঃ- করণে তৃতীয়া। রাঘবায় সম্প্রদানে চতুর্থী।
ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় মহাতেজাঃ- মহৎ তেজঃ যস্য সঃ (বহুব্রীহিঃ)। বানরেন্দ্রাণাম্ বানৱাণাম্ ইন্দ্রঃ
(ষষ্ঠী তৎপুরুষঃ), তেষাম্। নরব্যাঘ্রম- নরঃ ব্যাঘ্র ইব (উপমিত কর্মধারয়ঃ তম্। শত্রুঘ্না- শত্রুন হস্তি যা সা (উপপদ তৎপুরুষঃ)। ব্যুৎপত্তি নির্ণয় । সদৌ = √দা+ লিট্ অ অভিষিক্ত = অভি- নিচ্ + ক্ত। রাঘবঃ = রঘু + অণু। পাদপাঃ
= পাদ- পা + ড, ১মার বহুবচন।
যক্ষ উবাচ—
কিংদিগুরুতরং ভূমেঃ কিঞ্চিদুচ্চতর খাৎ কিং ফিল্মীঘ্রতরং বায়োঃ কিংফিদ্ বহুতরং তৃণাৎ ॥ ১
যুধিষ্ঠির উপাচ
মাতা গুরুতরা ভূমের খাৎ পিত্তোক্ষরস্তথা। মনঃ শীঘ্রতরং বাতাচ্ছি। বহুতরী তৃণা ২
যক্ষ উবাচ কিংষিদাত্মা মনুষ্যস্য কিংৰিদৈবকৃতঃ সখা। উপজীবনং কিংদিসা কিংবিদস্য পরায়ণম্ ॥ ৩
যুধিষ্ঠির উবাচ
পুত্র আত্মা মনুষ্যস্য ভার্যা দৈবকৃতঃ সখা। উপজীবন পর্জন্যো দানমস্য পরায়ণম্ ॥ ৪
যক্ষ উবাচ—
কিং নু হিড়া প্রিয়ো ভবতি কিং নু হিড়া ন শোচতি। কিং নু হিঢ়ার্থবান ভবতি কিং মু হিতা সুখী ভবেৎ ॥ ৫ যুধিষ্ঠির উবাচ
মানং হিড়া প্রিয়ো ভবতি ক্রোধং হিয়া ন শোচতি।
কামং হিতার্থবান ভবতি লোভং হিত্বা সুখী ভবেৎ ॥ ৬
যক্ষ উবাচ—
কাচ বার্তা কিমাশ্চর্যং কঃ পন্থাঃ কশ্চ মোদতে। মমৈতান চতুরঃ প্রশ্নান্ কথয়িতা জলং পিব ॥ ৭
যুধিষ্ঠির উবাচ—
মাসতুদবীপরিবর্তনেন সূর্যাগ্নিনা রাত্রিদিবেশনেন। অস্মিন্ মহামোহময়ে কটাহে ভূতানি কালা পচতীতি বার্তা ॥ ৮
অন্যহনি ভূতানি গচ্ছস্তি যমমন্দির। শেষাঃ স্থিরভূমিচ্ছন্তি কিমাশ্চর্যমতঃপরম্ ॥ ৯ বেদাঃ বিভিন্না সূতযো বিভিন্নাহ ধর্মস্য তত্ত্বং নিহিতং গুহায়াং যো দিবসস্যাষ্টমে ভাগে শাকং পদ্ধতি যে গৃহে। অনূগী অপ্রবাসী চ স বাচির! মোদতে ॥ ১১
নাসৌ মুনিযস্য মতং ন ভিন্ন ।
মহাজনো যেন গতঃ স পন্থাঃ। ১০
'যক্ষ-যুধিষ্ঠির-সংবাদঃ' মহাভারতের বনপর্বের অন্তর্গত। বনবাসকালে একদিন পাণ্ডবেরা ও দ্রৌপদী অত্যন্ত পিপাসার্ত হয়ে পড়েন। তখন যুধিষ্ঠির জল আনয়নের জন্য একে একে চার ভাইকে প্রেরণ করেন। তাঁরা এক জলাশয়ের ধারে গমন করেন। এটি ছিল মায়া-সরোবর। সৃষ্টি করেছিলেন বকরূপী যক্ষ। যক্ষ চারজন পাণ্ডবকেই তাঁর প্রশ্নের উত্তর দিয়ে জল পান করতে বলেন। কিন্তু তাঁরা যক্ষের কথা উপেক্ষা করে জল স্পর্শ করার সঙ্গে সঙ্গে মৃত্যুমুখে পতিত হন। পরিশেষে আসেন স্বয়ং যুধিষ্ঠির। তিনি যক্ষের সকল প্রশ্নের উত্তর
সেন। এখানে যক্ষকৃত অনেক প্রশ্নের মধ্যে মাত্র কয়েকটি প্রশ্ন ও উত্তর সংকলিত হয়েছে। শব্দার্থ বা আকাশ থেকে। পর্জন্যঃ- মেঘ। হিতা পরিত্যাগ করে। মোদতে আনন্দিত হয়। - হাতা। অব্যাহনি— প্রতিদিন। মৃতয়ঃ- স্মৃতিশারাসমূহ। যমমন্দিরম্ যমালয়ে । সন্ধিবিচ্ছেদ কিঞ্চিদুচ্চতর = কিম্ + চিৎ + উচ্চতরম্ + চ বাঙাচ্চিন্তা = বাতাৎ + চিন্তা। হিত্বার্থবান্
= হিতা + অর্থবান্। মমৈতান্ = মম + এতান। সূর্যাগ্নিনা = সূর্য + অগ্নিনা।
কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় । তৃণাৎ- অপেক্ষার্থে ৫মী। মম সম্বন্ধে ৬ষ্ঠী। প্রশ্নান কর্মে ২য়া। গুহায়া অধিকরণে ৭মী। যমমন্দির- কর্মে হয়া। ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় । দৈবকৃতঃ দৈবেন কৃতঃ (৩য়া তৎপুরুষঃ)। সূর্যাগ্নিনা- সূর্য এব অগ্নি (রূপককর্মধারয়ঃ), তেন। রাত্রিদিবেন্দ্রনেন রাত্রিষ্ট দিবা চ = রাত্রিন্দিব (দঃ), তাদৃশম্ ইবনম্
(কর্মধারায়ঃ)। ভেন।
ব্যুৎপত্তি নির্ণয় ভার্যা = √ভূ + + সিয়াম আপু। হিত্বা =
অশোচ্যানন্বশোচং প্রজাবাদাংশ্চ ভাষসে।
গতাসুনগতাসূংশ নানুশোচত্তি পণ্ডিতাঃ ॥ ১
ন কেবাহং জাতু নাসং ন ত্বং নেমে জনাধিপার। '
ন চৈব ন ভবিষ্যামঃ সর্বে বামতঃপরম্ ॥২
দেহিনোহস্মিন যথা দেহে কৌমারং যৌবনং জরা।
তথা দেহান্তরপ্রাপ্তির্থীর ন মুহাতি ॥৩
মাত্রাস্পর্শাতু কৌন্তেয় শীতোষ্ণসুখদুঃখদা ।
আগমাপারিনোঽনিত্যাস্তাংস্তিতিক্ষন ভারত : ৪
যং হি ন ব্যথয়ঙোতে পুরুষং পুরুষর্ষত।
সমদুঃখসুখং ধীর সোহমৃততায় করতে ॥ ৫
নামতো বিদ্যতে ভাবো নাভাবো বিদ্যতে সতা।
উভয়োরপি দৃষ্টোহস্তস্ত্বনয়োস্তরদশিভিঃ ॥ ৬
অবিনাশি তু তদ্বিদ্ধি যেন সর্বমিদং ততম্।
বিনাশমব্যয়স্যাস্য ন কশ্চিৎ কর্তৃমহতি ॥ ৭
অন্তৰস্ত ইমে দেহা নিত্যস্যোরাঃ শরীরিণঃ।
অনাশিনোংপ্রমেয়স্য তস্মাদ যুধাষ ভারত ॥ ৮
য এবং বেত্তি হস্তারং যশ্চৈনং মন্যতে হতম্।
উভৌ ভৌ ন বিজানীতো নায়ং রঙিন হন্যতে ॥ ৯
ন জায়তে ম্রিয়তে বা কদাচিন্নায়ং ভূত্বা ভবিতা বা ন ভূয়ঃ ।
আজো নিত্যঃ শাশ্বতোইয়ং পুরাণো ন হন্যতে হন্যমানে শরীরে ১০
বেদাবিনাশিনং নিত্যং য এনজমনব্যয়ম্।
কথং স পুরুষা পার্থ কং ঘাতয়তি হস্তিকম্ ॥ ১১
বাসাংসি জীর্ণানি যথা বিহায় নবানি গৃহাতি নরোৎপরাণি ।
তথা শরীরাণি বিহার জীৰ্ণা-না ন্যানি সংযাতি নবানি দেহী ॥ ১২
নৈনং ছিন্দন্তি শসরাণি নৈনং দহতি পাবকা।
ন চৈনং ক্লেদয়ভ্যাপো ন শোধয়তি মারুতঃ ১৩
অচ্ছেদ্যোহয়মদাহ্যোহয়মক্সেদ্যোহশোষা এব চ।।
নিত্যঃ সর্বগতঃ স্থানুৱচলো ছয়ং সনাতনাঃ ১৪-
অব্যক্তোহয়মচিন্তোৎয়মরিকার্যোৎসমুচাতে।
তস্মাদেবং বিদিতেনং মানুষেশাচিতুমহসি। ১৫
অর্থ চৈনং নিত্যজাতং নিত্যং বা মন্যসে মুতম।
তথাপি তুং মহাবাহো নৈনং শোচিতুমহসিঃ ১৬
জাতস্য হি ধ্রুবো মৃত্যুদুর্বং জন্ম মৃতস্য চ ।
তস্মাদপরিহার্থেছর্থে ন ত্বং শোচিতুমইসি ১৭
অব্যক্তাদীনি ভূতানি ব্যক্তমধ্যানি ভারত।
অব্যক্তনির্ধনানোর তত্র কা পরিদেবনায় ১৮
আশ্চর্যবৎ পশ্যতি কশ্চিদেন মাশ্চর্যবৎ বদতি তথৈব চান।
আশ্চর্যবচ্চৈনমন্যঃ শৃণোতি শুতাপোনং বেদ ন হৈব কশ্চিৎঃ ১৯
দেহী নিত্যমবধ্যোইয়ং দেহে সর্বস্য ভারত।
তস্মাৎ সর্বাণি ভূতানি ন ত্বং শোচিতুমইসি। ২০
শব্দার্থ : অশোচ্য যে শোকের যোগ্য নয়। দেহান্তরপ্রাপ্তিঃ- মৃত্যু। পুরুষষতঃ পুরুষশ্রেষ্ঠ। অভি- সমর্থ হয়। মুখ্যয়- যুদ্ধ কর। ঘাতয়তি হত্যা করায়। অনুশোচিতুম্ অনুশোচনা করতে। অবধাঃ- হত্যার অযোগ্য।
সন্ধি বিচ্ছেদ : অশোচ্যানন্বশোচত্ব = অশোচ্যান্ + অনু + অশোচঃ + তুং। প্রজ্ঞাবাদাংশ্চ = প্রজ্ঞাবাদান্ +
চ। দেহিনোহস্মিন = দেহিনঃ + অস্মিন্। বাখ্যয়ন্ত্যেত = ব্যথয়স্তি + এতে। শোচিতুমইসি = শোচিতুম্ +
আইসি। আশ্চর্যবচ্চৈনমন্যঃ আশ্চর্যবৎ + 5 + ন + অন্যঃ।
কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় : প্রজ্ঞাবাদান- কর্মে হয়া। দেহে অধিকরণে ৭মী। তস্মাৎ- হেতুর্থে রুমী। ভূতানি কর্তায় ১মা।
ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় : জনাধিপাঃ জনানাম্ অধিপার (৬ষ্ঠী তৎপুরুষঃ)। পুরুষর্ষভঃ- পুরুষেষু অখণ্ডঃ (৭মী তৎপুরুষঃ) অবধ্যঃ- ন বধ্যঃ (তৎপুরুষঃ)।
ব্যুৎপত্তি নির্ণয় : কৌমারং = কুমার + অণ। বিদ্ধি = বিদ + লোট হি। হস্তারম = √হন ভূত, ২য়ার
একবচন ।
ঋষি বাচ
দেব্যা হতে ভগ্ন মহাসুরেন্দ্রে
সেন্দ্রাঃ সুৱা বহিপুরোগমাস্তা।
কাত্যায়নীং তুষ্টুবুরিষ্টল
বিকাশিবক্ত্রাস্থ বিকাষিতাশাঃ ১
দেবি প্রপন্নাতিহবে প্রসীদ
প্রসীদ মাতর্জগতোঽখিলস্য।
প্রসীদ বিশ্বেশ্বরি পাহি বিশ্বং
তুমীশ্বরী দেবি চরাচরস্য। ২
ত্বং বৈষ্ণবীশক্তিরনন্তবীর্যা
বিশ্বস্য বীজয়ং পরমাহসি মায়া।
সম্মোহিতং দেখি সমস্তমেতৎ
ত্বং বৈ প্রসন্না ভুবি মুক্তিহেতু ৩ সর্বভূতা যদা দেবী স্বর্ণমুক্তিপ্রদায়িনী।
তুং তা স্তুতয়ে কা বা ভবন্তু পরমোয়া
সর্বস্য বুদ্ধিরূপেন জনসা ভূমিসংস্থিতে। স্বর্ণপবর্গদে দেবি নারায়ণি নমোহস্তু তো ৫
সর্বমঙ্গলমঙ্গল্যে শিবে সর্বার্থসাধিকে।
শরণ্যে ত্রাম্বকে গৌরি নারায়ণি নমোহস্তু তো ড
সৃষ্টিস্থিতিবিনাশানং শক্তিভূতে সনাতনি ।
গুণাশ্রয়ে গুণময়ে নারায়ণি নমোহস্তু তো ৭
শরণাগত দীনার্তপরিত্রাণপরায়ণে।
সর্বস্যার্তিহরে দেবি নারায়ণি নমোহস্তু তেঃ ৮
হংসযুক্তবিমানস্থে ব্রহ্মাণীরূপধারিণি । কৌশান্তাক্ষরিকে দেবি নারায়নি নমোহস্তু তেঃ
ত্রিশূলচন্দ্রাহিধরে মহাবৃষতবাহিনি।
মাহেশ্বরীস্বরূপেণ নারায়ণি নমোহস্তু তো ১০
গৃহীতোগ্রমহাচক্রে সংশ্লোশ্বতবসুদ্ধরে। বরাহরূপিপি শিৰে নাৱায়ণি নমোঽস্তু তে ১১
সর্বস্বরূপে সর্বেশে সর্বশক্তিসমন্বিতে।
ভয়েভ্যসত্রাহি নো দেবি দুর্গে দেবি নমোহস্তু তো ১২
মহাবলশালী দৈত্যরাজ শুষ্ক ও তার ভ্রাতা নিশুদ্ধ। তাদের অত্যাচারে ত্রিলোক কম্পিত, দেবতারা ভীত- সন্ত্রস্ত। দেবী চণ্ডী এই দুই পরাক্রান্ত অসুরকে হত্যা করে ত্রিভুবনকে করলেন ভীতিশূন্য। তখন দেবগণ মিলিত হয়ে দেবীর যে স্তুতি করেছিলেন, তা বিধৃত হয়ে আছে মার্কণ্ডেয় পুরাণের অন্তর্গত শ্রীশ্রীচণ্ডীতে। 'দেবীস্তুতিঃ সেই স্মৃতি থেকে পনেরটি শ্লোকের সংকলন।
শব্দার্থ : তুটুকুঃ- স্তব করলেন। বিকাসিরাঃ- প্রফুল্লবদন। প্রসীদ- প্রসন্ন হও। অনন্তবীর্যা— অনঃশক্তিশালিনী। স্তুতয়ে-- স্তুতিবিষয়ে। হংসযুদ্ধবিমান-ে হে হংসযুক্তবিমানে অবস্থানকারিণী।
সন্ধিবিচ্ছেদ সেন্দ্রাঃ = স + ইন্দ্ৰাঃ টুরিষ্টলান = তুটুকুঃ + ইউলাদ। পরমোয় পরম +
উক্তয়ঃ। সর্বস্যার্ভিহরে = সর্বস্য + আর্তিহবে। নমোহস্থ = নমঃ + অস্থ কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় । মহাসুরেন্দ্রে ভাবে ৭মী মাতঃ- সম্বোধনে ১মা ডুবি- অধিকরণে ৭মী।
বুদ্ধিরুপেণ প্রকৃত্যাদিয়াৎ ওয়া ব্যাসবাক্যসহ সমাসের নাম বিশ্বেশ্বর বিশ্বস্য ঈশ্বরী (৬ষ্ঠী তৎপুরুষঃ) সম্বোধনের একবচন। সর্বস্যার্তিহরে- সর্বস্য আর্তিঃ (৬ষ্ঠী তৎপুরুষঃ), তাং হরতি যা (উপপদ তৎপুরুষঃ), সম্বোধনের একবচন । ব্যুৎপত্তি নির্ণয় : তুষ্টুবুঃ = √ + লিট উত্স। সংস্থিতে = স + + ত্ৰিয়াম + আপ,
সম্বোধনের এক বচন। অস্তু = অসৃ+ পোট তু ব্ৰাহি = V + লোট হি।
উপনীয় তু যঃ শিষ্যং বেদমধ্যাপয়েদ্বিজঃ।
সবরং সরহস্যং চ তমাচার্যং প্রচক্ষতের ১
একদেশং তু বেদস্য বেদাঙ্গানাপি বা পুনঃ।
যোধ্যাপয়তি বৃত্তার্থমুপাধ্যায়ঃ স উচ্যতো ২
য আৰুণোত্যবিতথং ব্ৰহ্মণা শুবণাৰুতৌ ।
স মাতাস পিতা জ্ঞেয়ং ন দুহোৎ কদাচনা ৩
উপাধ্যায় াদশাচার্য আচার্যাণাং শতং পিতা।
সহস্রং তু পিতৃন্নাতা গৌরবেনাতিরিচাতে। ৪
উৎপাদকব্রহ্মদারোগরীয়ান ব্ৰহ্মদঃ পিতা।
ব্রহ্মা হি বিপ্ৰস্য প্রেতা চেহ চ শাশ্বতম। ৫
অং বা বন্ধু বা যস্য শুভস্যোপকরোতি যত্ন।
তমসীহ গুরুং বিদ্যাস্তুতোপক্রিয়য়া তয়ার ৬
ব্রাহ্ম জনঃ কর্তা স্বধর্মস্য চ শাসিতা।
বালোঽপি বিপ্রো বৃদ্ধস্য পিতা ভবতি ধৰ্মতা ৭
অধ্যাপয়ামাস পিতৃ শিশুরারিসঃ কবিঃ ।
পুত্রকা ইতি হোৱাচ জ্ঞানেন পরিগৃহ্য তানা ৮
তে তমর্থনপৃচ্ছপ্ত দেবানাগতমন্যবঃ।
দেবান্ডৈতান সমেজ্যোচুর্নায্যং বা শিশুরুক্তবানঃ ৯
অজ্ঞো ভবতি বৈ বালঃ পিতা ভবতি মন্ত্রদঃ।
অজং হি বালমিত্যাহুঃ পিতেতোর তু মন্ত্রসমূহ ১০
ন হায়নৈৰ্ন পলিভৈৰ্ণ বিভেন ন বন্ধুভিঃ।
ঋষয়শ্চক্রিরে ধর্মং যোহনচানঃ স নো মহান ১১
ন তেন বৃদ্ধো ভবতি যেনাসা পলিতং শিৱঃ ।
যো বৈ যুবাপাধীয়ানস্তং দেবাঃ স্থবিরং বিদুঃঃ ১২
Oভূমিকা
'আচার্যস্তুতিঃ স্মৃতিশাস্ত্রের গ্রন্থ 'মনুসংহিতার দ্বিতীয় অধ্যায়ের অন্তর্গত। এই পদ্যাংশে আচার্যের লক্ষণ
বর্ণনা করা হয়েছে এবং তাঁর গুণরাশি উল্লেখ করে তাঁকে বন্দনা করা হয়েছে।
শব্দার্থ । উপনীয়-- উপনয়ন দান করে। প্রেতা পরকালে। বেদাক্যানি - শিক্ষা, কল্প, ব্যাকরণ, নিরুক্ত, ছন্দ ও
জ্যোতিষ - এই ছয়টি বেদাঙ্গা। মন্ত্র মন্ত্র দানকারী। হায়নৈঃ বর্ষসমূহের দ্বারা।
সন্ধিবিচ্ছেদ । বেদমধ্যাপয়েছিলঃ = বেদম + অধ্যাপয়েৎ + দ্বিজঃ। বেদাঙ্গানাপি = বেদাঙ্গানি + অপি। গৌরবেশাতিরিচাতে। = গৌরবেগ + অতিরিচাতে। দেবাশ্বেতান দেবাঃ + চ + এস্তান।
কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় । বেদাঙ্গানি – কর্মে হয়া। বিপ্রস্য সম্বন্ধে ৬ষ্ঠী। পিতা কর্তায় ১মা। তেন -
করণে তয়া।
ব্যুৎপত্তি নির্ণয় । উপনীয় = উপ-- নী + লাপ। উচ্যতে = √বচ্ + কর্মণি য + লট তে। শাশ্বতম = শশুৎ +
অণু। পিতা = পা + তৃচ, ১মার একবচন।
কা তৰ কান্তা কস্তে পুত্রাঃ
সংসারোহয়মতীৰ বিচিত্র।
কসা ত্বং বা কৃত আয়াত-
তত্ত্বং চিন্তয় তদিদং জাত
নলিনীদলগতঞ্জলমতিতরলং
তযজ্ঞীবনমতিশয়চপলম্ । ক্ষণমিহ সজ্জনসঙ্গতিরেকা
ভবতি ভবার্ণবতরণে নৌকা ২
যাবজ্জননং [তাবারাং
তাবজ্জননীজঠরে শয়নম্ । ইতি সংসাররফুটতরদোষ
কথমিহ মানব তব সন্তোষঃ ৩
অর্থমনর্থং ভাব নিত্য
নাস্তি ততঃ সুখদেশঃ সত্য। পুত্রাদপি ধনভাজাং ভীতিঃ
সর্বপ্রথা কথিতা নীতি। ৪
মা কুৰু ধনজনযৌবনগর্বং
হরতি নিমেষাৎ কালঃ সর্বম।
মায়াময়মিদমখিলং হিতা
ব্ৰহ্মপদং প্রবিশাশু বিদিতাঃ e
স্তাবন্নিজপরিবারো রক্তঃ।
তদনু ও জরয়া জর্জরদেহে
বাৰ্ত্তাং কোহলি ন পৃচ্ছতি গেহের ৬
শরৌ মিত্রে পুত্রে বন্ধেী
মাধ্যমিক সংস্কৃত
মা কুরু যত্নং বিগ্রহসন্ধেী তব সমচিতা সর্বত্র
বাঞ্ছষ চিরাদ যদি বিষ্ণুতর
শিশিরবসন্তৌ পুনরায়াতে কালঃ ক্রীভৃতি গচ্ছত্যাধু
দিনযামিনেটা সায়ং প্রাতঃ তদপি ন মুঞ্চত্যশাবায়ুঃঃ ৮ অকাং গণিতং পলিতং মু দন্তবিহীনং যাতং তৃত করমৃতকম্পিত- শোভিতদণ্ডং কাম, ক্রোধা লোভ মোহা তত্ত্বাত্মানং পশ্য হি কোন হুম। আত্মজ্ঞানবিহীনা মূঢ়া- তে পচান্তে নরকনিগূঢ়াঃ ১০
তদপি ন মুঞ্চত্যাশাভাত্ম্
ভূমিকা
পৃথিবীর মানুষ মোহগ্রস্ত। জগতের সৌন্দর্য এবং পার্থিব ধন-সম্পদই মানুষের কাম্য। জগতের ঐশ্বর্যই মানুষকে মোহান্ধ করে রেখেছে। কিন্তু এই জগৎ মিথ্যা, মিথ্যা এর ধন-সম্পদ। ব্রহ্ম সত্য, জগৎ মিথ্যা এবং ব্রহ্মপদই জীবের একমাত্র লক্ষ্য- এই তিনটি বিষয়ই মোহমুক্তির মূল বক্তব্য।
শব্দার্থ। কান্তা – স্ত্রী। সানসম্পতিঃ- সজনের সাহচর্য। জননীজঠরে মাতৃগর্ভে। ধনভাজা — ধনীদের। হিড়া -- পরিত্যাগ করে। আপু- শীঘ্র। জর্জরদেহে জরাগ্রস্ত শরীরে। দিনযামিনোৗ- দিবা-রাত্র ।।
অর্থমনর্থং = অর্থম্ + অনর্থ পুনরায়াতৌ পুনঃ + আয়াতে মুঞ্চত্যাশাবায়ুঃ মুফতি + আশাবায়ুঃ । কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় । জননীজঠরে -- অধিকরণে ৭মী। জরয়া করণে ওয়া। কামা- কর্মে হয়া।
সম্বিবিচ্ছেদ সংসারোহয়মতীর সংসারঃ + অসম্ + অতীব যাবজ্জননং= যাবৎ + জন। ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় বিতোপার্জনশকঃ- বিত্তসা উপার্জনম (ষষ্ঠী তৎপুরুষঃ), তস্মিন শঙ্কা ব্যুৎপত্তি নির্ণয় শয়নম = নী + অনট্। মানব মনু + অ ভীতিঃ = B+ नি হি = V + জ্বাচ তা = ত্যজ +
সতাং বুয়াৎ প্রিয়ং রুয়ান্ন বুয়াৎ সত্যমপ্রিয়ম্।
প্রিয় নানুতং ব্রুয়াদেখ ধর্মঃ সনাতনঃ ১
সন্তোষং পরমাথায় সুখার্থী সংঘতো ভবেৎ।
সন্তোষমূলং হি সুখং দুঃখমূল বিপর্যয়ঃ ২
যত্র নার্যস্তু পূজ্যন্তে রমন্তে তত্র দেবতাঃ।
যত্রৈতাস্তু ন পূজ্যন্তে সর্বাস্তরফলাঃ ক্রিয়াঃ ৩
এক এর সুরূধর্মো নিধনেঽপ্যনুযাতি যা।
শরীরেণ সমহ নাশৎ সর্বমন্যদ্ধি গচ্ছতি। ৪
চলচ্চিতং চলখিতং চলজ্জীবনযৌবনম।
চলাচলমিদং সর্বং কীর্তিস্য স জীবতিঃ ৫
উদ্যমেন হি সিধ্যত্তি কার্যাপি ন মনোরথো
নহি সুতস্য সিংহস্য প্রবিশন্তি মুখে মৃগাঃ ৬
দুর্জনঃ পরিহর্তব্যো বিদ্যয়ালংকৃতোঽপি সন্।
মণিনা ভূষিতঃ সর্গঃ কিমসৌ ন ভয়ংকর।। ৭
যস্য নাস্তি স্বয়ং প্রজ্ঞা শাসরং তস্য করোত্তি কিম্।
লোচনাভ্যাং বিহীনসা দর্পণঃ কিং করিযাতিঃ ৮
পুস্তকস্থা তু যা বিদ্যা পরহস্তগতং ধনম্ ।
কার্যকালে সমুৎপন্নে ন সা বিদ্যা ন তখনঃ
সুখমাপতিতং সেবাং দুঃখমাপতিতং তথা।
চক্রবৎ পরিবর্তন্তে দুঃখানি চ সুখানি চ ১০
পয়ঃপানং ভুজঙ্গানাং কেবলং বিষবর্ধনম।
উপদেশো হি মূর্ছানাং প্রকোপায় ন শান্তয়েঃ ১১
ত্রিবিধং নরকসোদং যার নাশনমাত্মনঃ ।
কামঃ ক্লোফতথা লোভতমাদেওয়াং তাদের
বিদ্যাবিনয়সম্পন্নে ব্রাহ্মণে গৰি হস্তিনি।
শুনি চৈব সুপাকে চ পণ্ডিতাঃ সমপর্শিনিঃ ॥ ১৩
পরিবর্তিনি সংসারে মৃতঃ কো বা ন জায়তে।
স জাতো যেন জাতেন যাতি বংশঃ সমুন্নতিঃ ১৪
. বিষষ্ণ নৃপতৃঞ্চ নৈব ভূল্যং কদাচন।
স্বদেশে পূজাতে রাজা বিদ্বান সর্বত্র পূজাতো ১৫
ক্ষমা বর্ণীকৃতিলোকে ক্ষময়া কিং ন সাধ্যতে।
শাস্তিখড়গঃ করে যস্য কিং করিষ্যতি দুর্জনঃ । ১৬
'সৃক্তিরত্নসংগ্রহঃ' বিভিন্ন গ্রন্থ থেকে উদ্ধৃত নীতিশ্লোকের সংকলন। এই শ্লোকসমূহ মানবজীবনে চলার পথে
পরম পাথেয়। শব্দার্থ অনুত- মিথ্যা অনুযাতি অনুগমন করে। পরিহর্তব্যঃ— পরিত্যাগের যোগ্য। পুস্তকস্থা -
পুস্তকের অন্তর্গত। শান্তরে শান্তির জন্য। শ্বপাকে - চণ্ডালে। সন্ধি বিচ্ছেদ । নার্যস্তু = নার্সঃ + ভূ। তা যত্র + এতাঃ + তু। সর্বমন্যন্ধি = সর্বম + অন্যৎ + হি।
বিদ্যায়ালংকৃতোহপি = 1 = বিদ্যয়া + অলংকৃতঃ + অপি। লোভতমদেয়ং লোভা + ত + এতৎ + এ কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় উদ্যমেন- করণে ওয়া। দুর্জনঃ- উন্নকর্মে ১মা। শান্তয়ে, প্রকোপায় তাদর্ঘ্যে ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় সুখার্থী সুখম অর্থাতে যা (উপপদতৎপুরুষঃ)। পুস্তকস্থা - পুস্তকে তিষ্ঠতি যা
(উপপদতৎপুরুষঃ)। শান্তিখড়গ। শান্তিরের খড়গঃ (রূপক কর্মধারয়াঃ)। ব্যুৎপত্তি নির্ণয় বুয়াৎ = √ + বিধিলন্ত যা চলৎ = Vs + শব্। সুপ্তা স্বপ্ + ক্ত, ৬ষ্ঠীর একবচন। পাসা = শাসন। বিদ্যা বিদ+ কাপ। সিয়ামাপ।
Read more